Bahasa Ibrani/ Hebrew


Klik

Maksud linguistik moden dari “Semitik” adalah oleh itu dipemerolehan dari (walaupun tidak sama kepada) penggunaan Biblikal. Dalam konteks linguistik bahasa Semitik adalah subkumpulan dari yang lebih besar keluarga bahasa Afro-Asia (menurut kepada klasifikasi meluas diterima Joseph Greenberg) dan termasuk, dikalangan lain, Akkadia, bahasa purba Babylon, Habsyi, bahasa rasmi Habsyah, Arab, bahasa Semitik kotemporari terbesar, Aramia, bahasa ibunda Jesus, Kanaan, Ge’ez, bahasa purba dari ayat suci Gereja Ortodoks Tewahedo Habsyah, Ibrani, Phoenicia atau Punik, dan Arab Selatan, bahasa purba Sheba/Saba, dimana kini termasuk Mehri, dituturkan oleh hanya minoriti kecil pada bahagian selatan Semenanjung Arab.

Liarnya berjaya sebagai bahasa kedua lebih menjangkaui bilangan mereka dari penutur bahasa-pertama kontemporari, sedikit bahasa Semitik kini adalah pangkalan kesusasteraan suci dari sesetengah dari agama dunia unggul, termasuk Islam (Arab), Agama Yahudi (Ibrani dan Aramia), dan Kristianiti Ortodoks (Aramia dan Ge’ez). Berjuta mepelajari ini sebagai bahasa kedua (atau versi purba dari bahasa ibunda moden mereka): ramai Muslim belajar membaca dan menhafal Arab Klasikal, bahasa Al-Qur’an, dan Yahudi seluruh dunia di luar Israel dengan lain-lain bahasa pertama tutur dan belajar Ibrani, bahasa Taurat, Midrash, dan lain-lain ayat suci Yahudi.

Ia pertu dinotakan yakni berber, Mesir (termasuk Coptik, Hausa, Somali, dan kebanyakan lain bahasa berkaitan di dalam kawasan lebih luas dari Afrika Utara dan Timur Tengah tidak tergolong dalam kumpulan Semitik, tetapi kepada yang lebih besar keluarga bahasa Afro-Asia dimana bahasa Semitik juga adalah subkumpulan. Lain-lain bahasa purba dan Timur Tengah moden — Armenia, Kurdish, Parsi, Turki, Sumeria purba, dan Nubian — tidak tergolong kepada kumpulan kepada yang lebih besar keluarga bahasa Afro-Asia dan tidak berkait rapat dengannya, (atau, untuk lebih tepat, kemungkinan lebih jauhan berkait rapat). (Nota, pertama dari tiga bahasa ini adalah Indo-Eropah.)

Untuk senarai lengkap dari bahasa Semitik dan Afro-Asia, lihat Senarai Ethnologue. ………Klik

https://ms.wikipedia.org/wiki/Semitik

Bahasa Ibrani Alphabetical bagian 1

Bahasa Ibrani Alfabet bagian 2

Kosakata Bahasa Ibrani

Learn Hebrew in 25 Minutes – ALL the Basics You Need

The Sound of the Hebrew Language (Bereshit / Genesis 1-2)

One thought on “Bahasa Ibrani/ Hebrew

Leave a comment